torsdag 15. november 2018

Arild Falkfjell har fått 205 ørreter på Mjøsa i år


PUNDING: Arild Falkfjell med ørret
over 6 kg tatt under Vårdreggen arrangert
av Hamar Fiskerforening.

Foto: Arild Falkfjell

Mange mjøsfiskere har sett Arild Falkfjell (49) streame ørretfighter og hva han har fått fiskene på direkte på Facebook. Men hvordan klarer han å få så mye fisk? Det er mange som fisker bra på Mjøsa, men Arild har tross alt bare 3 års erfaring med trollingfiske. 

Arild som bor på Hamar gikk rett på sak, og fortalte velvillig da jeg nylig snakket med ham på telefon. For deling av informasjon er noe han er veldig positiv til, og han godtar alle forespørsler om vennskap fra fiskere på Facebook

- Jeg flyttet til Hamar i 2002, men kom ikke i gang med mjøsfisket før etter 13 år. Fikk høre at det var vanskelig å få fisk på Mjøsa. Jeg startet sommeren 2015, da jeg kjøpte en Hansvik 18 sammen med en kompis som hadde fisket en del på Mjøsa. Vi fikk ikke så mye fisk det første året, og det var mest jeg som brukte Hansviken. Jeg bestemte meg for å selge motorsykkelen og kjøpte så en Beneteau 650.

JULI-FISK: Ørreten veide over
5 kg og falt for en Tasmanian Devil.

 Foto: Arild Falkfjell

Fra 2016 var det fullt kjør og Arild logget 340 fisketimer ute på Norges største innsjø. I 2017 fisket han 360 timer, og i år regner han med å ende på ca. 400 timer. 

- Jeg vil berømme miljøet i Hamar Fiskerforening som deler mye informasjon. Åpenheten er stor, og det er et fåtall som slår ihjel all fisken. Flere og flere setter ut mer fisk. 

- Har du drevet med annet fiske før?

- Ja, jeg har fisket laks, sjøørret og en del i fjellvann. 

Arild Falkfjell er ikke så veldig opptatt av elektronikken og kjører med et ganske enkelt ekkolodd, et Raymarine Dragonfly. Han forteller at han bruker wifi og deler til en iPad i tillegg, slik at han har to skjermer.  

- Det er viktig å lære seg å bruke det ekkoloddet man har. Man bør ikke kjøre ekkoloddet støyfritt etter min mening. Da fjerner du mye informasjon. Du ser ikke for eksempel ikke strømfårer så lett, sier Arild.

Mjøsa-veteraner: Slik finner du storørreten

Han forteller at han låser ekkoloddet på 40 meter fordi alt under det er uinteressant. 

- Hvordan har du lyktes så godt med fisket, du er jo ganske fersk?

- Jeg fisker mye. Du må være villig til å flytte på deg. Jeg følger etter både byttefisk og større fisk. Følg godt med når du fisker, se hva andre båter gjør. Jeg fisker ofte ved og gjennom strømkanter. 


FAVORITT-WOBBLER:
Denne storørreten falt for en Velho.

Foto: Arild Falkfjell

Arild sier at mange fisker veldig nært land på natta på vår og sommer. I år fisket han mye godt ute i fjorden ved strømfårene, og hadde suksess med det. Han forteller også at du må gi det tid når du har funnet et område som er interessant. 

- I år har jeg komprimert områdene jeg fisker på. Når jeg finner et område som er interessant, så fisker jeg der lenge. 

Arild forteller at han fisker over større områder på høsten enn vår og sommer. 

- I år var fisken mer spredt på høsten enn den var på vår og sommer. 

Han forteller at han gikk ned på størrelsen på wobblerne og har fisket med 9-11 centimetere i år. Han fisket også mer med wobblermerket Velho.

Det har fungert godt for å si det mildt. Se bare på disse resultatene: 
  • Seier i en lokal fiskekonkurranse natt til 1. mai med mest fisk.
  • Seier i Vårdreggen til Hamar Fiskerforening med mest fisk og størst fisk.
  • Nummer 5 i Storsjødreggen, en sjø han aldri hadde fisket i før.
  • Seier i røyetreffet til Norges Trollingforbund på Randsfjorden sammen med Stig Lombness
  • Seier i Trollingfestivalen (mest fisk) til Øvre Romerike Trollingklubb.
  • Seier i Høstdreggen til Hamar Fiskerforening med mest fisk, og sammenlagtseieren på Vår- og Høstdreggen. 

- Hvordan har du tilegnet deg kunnskapen din?

- Jeg stiller masse spørsmål og leser det andre skriver. I år løsnet det ordentlig. Det å dele informasjon er veldig viktig for å lære Mjøsa å kjenne. Derfor deler jeg så konkret som mulig selv når andre spør. Om du deler 10 tips og får 1 tilbake så har du vunnet noe.

- Hvilke er dine favorittwobblere?

- Rapala og Velho. Fisker også med Tasmanian Devil, VK Dying Minnow og Apex. Bruker også en del sluker. Jeg synes det er veldig morsomt å fiske med gamle sluker, gjerne kobberskjeer. 

Han forteller at han ikke fisker med agnfisk. Han har alltid har én stang ute som han eksperimenterer med, mens han kjører mer safe med de tre andre stengene. For ordens skyld: På Mjøsa er det tillatt å fiske med inntil fire fiskestenger.  

Les også: Wobbler- og slukfavoritter

- Hvordan velger du ut fiskeplass og strategi for dagen når du drar ut?

- Jeg liker å utforske nye områder. Jeg er generelt nysgjerrig og har lagt en plan på forhånd om hva jeg skal fiske med. Men lyset kan jo være annerledes, og da endrer jeg. På dagtid fungerer det etter min mening like godt med en lys kontrast som en mørk kontrast mot himmelen. Mange sier at man skal bruke mørke farger når det er tungt vær og dårlig lys, men i år har jeg gjort det litt motsatt.

 - Jeg fisker mye med dyprigger om sommeren også utover natta. Ihvertfall frem til kl. 24. Gjerne helt ned til 9 meter med to stenger. På natta kjører jeg gjerne én stang på 5-7 meter og 3 i overflata.

Om du synes du trollingfiske-begrepene er vanskelige å forstå, så finner du masse informasjon i dette blogginnlegget.  


MEST FISK:
Det ble seier i Høstdreggen arrangert
av Hamar Fiskerforening.

Foto: Jens Edgar Haugen

Arild forteller at han diskuterer mye fisking spesielt med Stig Lombness og Gunerius Bakke i Hamar Fiskerforening, men han snakker også med mange andre. Han forteller at det er mange som deler tips om hva som fungerer og ikke.

- Kjør aktivt. Gnu på områder som er interessante og vær fleksibel. Du må ha tro på at du kan få fisk, ellers lykkes du ihvertfall ikke. Slapp av og kos deg. Turen må være målet. 

- Fisker du veldig forskjellig på vår, sommer og høst?

- Bruker wobblere på våren, Tasmanian Devil og Dying Minnow i juni og halve juli. Apex i slutten av juli og til september. Fisker så mest med wobblere igjen fra oktober. Det viktigste er at det du fisker med fungerer og går fint i den farten du fisker, sier Arild.

- Dine beste råd til en nybegynner?

- Vær nysgjerrig, vær oppsøkende, spør andre og se hva andre fiskere gjør. Er du erfaren så ikke tro at du kan alt. Og husk at du ikke trenger å ha det dyreste ekkoloddet for å lykkes. 


FANGSTRAPPORT I 2018:
Arild Falkfjell forteller at han setter ut
ca 90 prosent av fisken. 

Punding er ørret over 6 kg. 
Munk betyr bomtur. 

- Hvilken fart fisker du i?

- I mai prøver jeg å holde meg under 2 knop. I starten av mai ned mot 1,6 -1,8 knop. Gjerne litt saktere før det lysner helt. På sommeren kjører jeg Tasmanian Devil og Dying Minnow fra 2,2-2,5 knop. Om det ikke hugger da kan jeg av og til øke farten til 3 knop med Rapala Scatter Rap, Velho eller Scooter Minnow. Om høsten kjører jeg i 2-2,2 knop. 

Les også: De beste tipsene for storørret på Mjøsa

Arild forteller også at han kjører saktere enn de fleste i perioder. I august kjørte han sakte med Apex-er på 3, 4,5 og 5,5 tommer, og fikk fisk på alle de forskjellige størrelsene. Farten var maks 2 knop. Gangen på agnet er mye viktigere enn farge og form, understreker Arild. 

- I år har jeg hatt så mye stang inn at jeg tror aldri dette vil skje igjen. Jeg vil fortsette å være ydmyk og lære.

Lyst til å prøve trollingfiske? Sjekk denne båten

PS! Om du likte dette blogginnlegget så må du gjerne like og følge Team Propell på Facebook. Vil du ha innleggene fra bloggen øverst i Facebook-feeden din så klikk på følger-knappen på Facebook og velg «se først».

Les mer om: Mjøsa | Ørret


Ingen kommentarer: