søndag 25. august 2019

Team Propell på 3. plass i Mjøsa Trollingfestival

MJØSØRRET:
Denne kubben var 73 cm
og ble satt kjapt ut igjen. 

For en helg det har vært. Nydelig vær ute på Mjøsa og 64 team jaktet på mjøsørreten med utgangshavn fra Viken på vestsiden av Mjøsa lørdag og søndag.

Jeg fisket alene denne helga, og lørdag ble det litt stang ut for min del. Fisket på vestsiden av Helgøya og fant en god del fiskestimer og fiskebuer. Det beit jevnt og trutt på agnfisken på riggen gjennom hele dagen. Minstemålet i konkurransen var 52 cm lengde, og til tross for at jeg fikk 9 ørreter var bare én lang nok til å telle. Hadde i tillegg to hugg hvor fisken ikke satt. Den ene godkjente ørreten gjorde at jeg lå på en 16. plass.

Søndag gikk det bedre. Det var ganske bra vind fra sør, så jeg valgte å gå sørover for å kunne fiske medvinds. Satte stengene sør for Tangen-odden, og fisket meg nordover både tett på land og lengre ut i fjorden. To små ørreter besøkte båten ganske fort, og etter litt over en times fiske fikk jeg den første godkjente fisken. En ørret på 62 cm. Den ble kjapt fotografert på måleplanken, og et bilde ble sendt inn til konkurranseledelsen. Deretter ble ørreten sluppet ut igjen.

VINNERNE:
Team Blodknute med kaptein Fredrik
Gundersby (t.v.) og Nicolay Berg Olsen.

Da jeg kom lengre nord opp mot Gjøvika på østsiden av fjorden smalt det bedre i ei dypriggstang. En stor ørret hadde falt for VK-flasher og agnfisk fisket tett innpå et Shark-lodd. Den stanget godt og båten seig avgårde i god fart i vinden. Til slutt klarte jeg å lure den i håvnettet. Denne fisken var 73 cm lang. Kjapt bilde på måleplanken igjen, og fisken svømte fint ned i dypet.

Les også: Knallfiske på Mjøsa

Ble liggende i området siden jeg hørte at det var tatt flere store ørreter der. Helt på slutten av dagen betalte det seg. En ørret på 59 cm falt igjen for en agnfisk bak en VK-flasher tett på et Shark-lodd. Nå skjønte jeg at det var mulig å klatre på lista. Etter målgang kl. 15 stod ildsjelene i Øvre Romerike Trollingklubb parat til å regne ut resultatene. Da tredjeplassen skulle deles ut ble Team Propell ropt opp. Er veldig fornøyd med den plasseringen. Ble også klubbmester i Øvre Romerike Trollingklubb.

Disse 30 teamene fikk fisk i Mjøsa Trollingfestival.
Vektene til teamene merket med catch and release (CR)
 er beregnet etter lengde og en K-faktor på 1,25. 

Vil sende en gratulasjon til Team Blodknute som fisket bra både lørdag og søndag, og stakk av med totalseieren. Gratulerer også til Kjell Arne Andreassen som tok andreplassen. Vil også gratulere fiskekompis Tord Fladeby og sønnen Aksel i Team Flaks som kom blant toppteamene i Raymarine-cupen som ble avsluttet lørdag. Gratulerer også til de andre teamene i toppen. Øvre Romerike Trollingklubb legger ut komplett liste seinere.

Tusen takk også til Øvre Romerike Trollingklubb for et flott arrangement, og de fine premiene som var skaffet til veie fra velvillige sponsorer.

Les mer om: Mjøsa | Ørret

Ingen kommentarer: