torsdag 15. august 2019

Knallfiske etter ørret på Mjøsa

STORØRRET:
Fisken ble veid til ca 6,8 kg. 

Endelig ble det en tur etter ørreten på Mjøsa igjen. Dro ut fra Viken på ettermiddagen onsdag og satte tre stenger på dypriggen og en i overflata. Etter et par timers fiske var jeg sulten og satte i gang med steiking av pølser. Da skreik det i ei snelle bak ryggen min og snøret fosset ut.

En ørret hadde falt for en agnfisk i dypet, men nå ville den kvitte seg med kroken. Fisken tok godt med snøre og stanget dypt en stund før den etter hvert kom sigende mot båten. Jeg så den var stor og lettere nervøs klarte jeg å lukke håvnettet rundt den.

Kjapp måling og veiing i håven viste lengde 84 cm og ca 6,8 kg. Ørreten var en settefisk, men fikk friheten tilbake. Den takket for det med noen kjappe slag med halen og forsvant i dypet. Stor glede for meg. Dette var punding nummer to for meg i år, og punding nummer fem for Team Propell. For uinvidde: Punding er en ørret fra Mjøsa over 6 kg.

Satte stengene igjen og fikk i meg middagen. Ble selvsagt i området der jeg fikk ørreten. Etter en snau time skrek det til i samme snelle igjen. En ny fin fisk hadde latt seg lure av eksakt samme oppsett og på eksakt samme dyp. Denne var også sprek, men jeg fikk den inn til båten litt raskere enn den første fisken. Ørreten var stor, og jeg jublet da den var sikret i håven.

Ny kjapp runde med måling og veiing viste 76 cm og ca 5,1 kilo. Dette var en flott villfisk som også svømmer videre.

FLOTT VILLFISK: Denne ble veid til ca 5,1 kilo. 

Ganske morsomt at begge ørretene tok agnfisk som ble fisket bak et nytt Shark-lodd som jeg akkurat har begynt å bruke på dypriggen.

Kjente ikke noe mer på kvelden og gikk inn til Viken for å sove litt. Kl. 03.30 torsdag var det opp igjen for ei økt som skulle bli på hele 11,5 timers fisketid. Fisket grundig av samme området som ettermiddagen før, men det var bare en liten ørret som ville ta. Prøvde også et nytt område, men denne dagen var det ingen store som lot seg lure til hugg. Det ble tilsammen fire ørreter i løpet av maratonøkta.

Tror du at det ikke er fisk der når du dorger så tar du ofte feil. Jeg filmet med Water Wolf torsdag og det var fem ørreter etter den samme agnfisken på under to timer. Ingen av dem hugg, men flere fulgte etter - lenge.

Nå blir det nok ikke mer fiske før Mjøsa Trollingfestival som går av stabelen 24. og 25. august. Der håper jeg å treffe mange blide fiskere. Denne konkurransen er veldig sosial med underholdning og godt samvær. Det er også på grunn av denne konkurransen at jeg er litt mer hemmelighetsfull enn jeg pleier å være.

Følg gjerne @teampropell på Facebook og Instagram  

Les mer om: Mjøsa | Ørret
Les også: Slik fisker du storørret i Mjøsa

PS! Det ble norgesmestertittel på Team Propell i år, og under kan du se en kort video fra fisket om du har lyst:

Ingen kommentarer: