søndag 18. oktober 2020

Seier i Gjesværcupen til Team Propell

72 CENTIMETER:
Denne ørreten på 4,7 kilo
 fikk jeg helt på tampen av
konkurransen lørdag.

Noen ganger klaffer det meste og man kommer i en flytsone. Denne fiskesesongen har vært sånn for Team Propell.

Lørdag 17. oktober ble det seier i 3. runde av Gjesværcupen arrangert av Øvre Romerike Trollingklubb på Mjøsa. Konkurransen er en rein lengdekonkurranse hvor ørret på minst 52 centimeter teller. Det praktiseres også fang og slipp, og man sender inn bilder av fisken.

Startet i bekmørket kl 06 med fire stenger i overflata ladet med agnfisk. Ingenting skjedde før lyset kom. Fra ca kl. 08-09 hadde jeg to bomhugg, to ørreter på 39 og 51 centimeter og en godkjent ørret på 62 cm. Alle tok i overflata. Så stilnet fisket helt av.

Satte etter hvert to stenger på rigg og to i overflata. Fisket var steindødt hele dagen, men jeg ble i samme området med noen avstikkere på søking. Utpå ettermiddagen fikk jeg en liten tass av en ørret til på riggen. Jeg skjønte av det jeg fikk høre at fisket var ekstrem tregt, så det var bare å holde konsentrasjonen til siste slutt.

Rett før konkurransen var over - etter nesten 12 timers fiske - kjørte jeg over et storfiskpunt jeg hadde fra før. Utrolig nok begynte ei dypriggstang å bukke. En ørret hadde latt seg lokke av en agnfisk bak en VK-Salmon flasher nede på ca 12 meter. 

Nå hadde jeg ekstremt dårlig tid. Ørreten ble kjørt hardt og havnet i håven. Bilde ble tatt lynkjapt og sendt inn til konkurransekomiteen i siste minutt. Ørreten var 72 cm og veide 4,7 kilo. 

62 CENTIMETER:
Dette var den første
godkjente ørreten lørdag.


Det viste seg at mine to ørreter på 62 og 72 centimeter holdt til både størst fisk og mest fisk. Av 17 deltagende båter var det to som fikk godkjent ørret. Arne Høvik fikk en fin ørret på 68 cm og tok dermed 2. plassen. 

Gjesværcupen besto av 3 konkurranser hvor de to beste telte i sammenlagtkonkurransen. I første runde i juni ble det 4. plass sammen med Fredrik Gundersby. Vi fikk 5 godkjente ørreter. I 2. runde av cupen i slutten av august fisket jeg alene og vant med 6 godkjente ørreter. Den siste konkurransen lørdag strykes dermed for min del og de to første blir tellende. Vi fikk tilsammen 704 centimeter med ørret i de to første konkurransene. Her kan du se hele resultatlista

Gratulerer til Aksel og Tord Fladeby i Team Flaks med 2. plassen og Espen Knai med 3. plassen. 

Konkurranseseongen har gått over all forventning i år for Team Propell. Det startet med en 8. plass i Daladreggen i mai. 2. plass i Vårdreggen i juni og 2. plass i Høstdreggen i august og dermed totalseier i denne konkurransen arrangert av Hamar fiskerforening. Så holdt det jammen til totalseier i Gjesværcupen også til slutt. Her er hovedpremien en uke med havfiske ved Gjesvær Fishing Camp.

Stor takk til arrangørene i Øvre Romerike Trollingklubb og andre klubber som stiller opp med mye tid og stor innsats på fritida slik at vi kommer til dekket bord og fine premier.

Les mer om: Agnfiske | Fiskekonkurranser | Mjøsa | Ørret

Ingen kommentarer: