mandag 17. juni 2019

Team Propell norgesmester i trollingfiske

VÅR STØRSTE:
Ørret på 77 cm og kjapt veid
 i håven til 6,2 kg. Team Propells
4. punding på Mjøsa. 
 

Sitter her og lurer litt på hva skal jeg skrive. Er litt satt ut av det fisket kompis Thor Lasse Løland og jeg opplevde under norgesmesterskapet i trolling fra lørdag kveld til søndag morgen. Totalt 16 timers fiske fra båt. Jeg har aldri opplevd lignende fiske noen gang på Mjøsa når det gjelder antall stor fisk. At det skulle klaffe under NM er jo selvfølgelig helt topp. 

Jeg fikk tid til to korte kveldsøkter tirsdag og torsdag før konkurransen. Det ga meg det jeg trengte for å ha en klar plan om hvor vi skulle starte fisket. Jeg skriver starte, fordi fisket endrer seg fra dag til dag på Mjøsa - særlig når det er flom og rask endring i vannstanden. Strømmer flytter seg, og det gjør selvfølgelig fisken også. 

Vi startet på Viken på vestsiden sør i Mjøsa hvor båten ligger, og klokka 17.30 da startskuddet gikk satte vi snuta på den nyinnkjøpte AMT-en rett mot grunna sør for Holmen på Helgøya. Startet fisket der jeg hadde hatt godt fiske på testdagene, og jeg så fort at det var mye fiskestimer og buer rundt stimene - akkurat som det var før helga. Tre stenger med agnfisk (laue og krøkle) og en med Tasmanian Devil ble satt ut. To VK-flashere på dypriggene nederst, og over den ene flasheren stacket jeg tassien. En agnfisk ble satt i overflaten bak en sideparavan. 

Det gikk ca to timer før det smalt nederst på den ene riggen. En fin ørret hadde falt for agnfisken. Etter en god fight kunne Thor Lasse håve fisken. Den var 72 cm lang - knallstart. Kjapt bilde på måleplanken og uti med fisken. Bildet ble sendt på e-post til konkurranseledelsen og svaret kom kjapt: «Godkjent, 1363 poeng og største til nå. Grattis!»

KNALLSTART:
Første ørret i båten, 72 cm.
Beklager bleikfisen som
holder fisken. 

Denne fisken var den 
eneste vi tok med hjem
 til middagsbordet. 

For uinvidde: NM er en rein catch and release-konkurranse hvor det er lengden på ørreten som teller. Bilder sendes inn til representanter for Norges Trollingforbund som sjekker bildene og svarer om fisken er godkjent, og gir tilbakemelding på poeng. I konkurransen er minstemålet 54 cm, og det er bare ørret som teller. 

Tassien ble byttet ut med enda en agnskalle med agnfisk. Vi fortsatte å fiske i området, og etter en time fikk Thor Lasse en ørret som var akkurat 54 cm og godkjent. Etter en time til smalt det igjen. Denne gangen falt en flott ørret for ei lett nedblyet laue fisket i overflata bak en paravan. Dette hugget så jeg før jeg hørte snella skrike. Paravanen stoppet først opp og ble så dratt bakover. «Fisk» ropte jeg til Thor Lasse. 

Vi tar alltid annenhver fisk, og nå var det min tur. Det var bra trøkk i denne ørretten med hopp og sprett på lang line og inne ved båten. Thor Lasse håvet sikkert for en lettere nervøs kaptein. Herlig! Ny flott tellende ørret som var større enn den første. Lengden var 76 cm, og vi veide den i håven til 5,6 kg. Kjapt bilde igjen og uti med fisken. Nå hadde vi virkelig fått blod på tann. 

Jeg hadde en veldig god følelse for fisket før NM, og med denne starten ble ikke selvtilliten mindre. Nå visste vi at det var fisk i området - og at det var fisk med størrelse der. Vi visste også nå at det vi presenterte falt i smak. 

Rundt klokka 23 var det Thor Lasse sin tur til å få en ørret med størrelse. VK-flasher og laue hadde lokket en ny fisk til hugg på dypriggen. Fint fight igjen med skrikende snelle og stanging i dypet. Jeg lokket håvnettet rundt ørret nr. 4 som var 65 cm og ca 4,6 kg veid i håven. 

ØRRET NR. 4:
Thor Lasse Løland med fisk
på 65 cm og godt over 4 kg. 

Det gikk enda et par timer før vi fikk neste fisk. Rundt klokka 00.30 fikk vi en fin ørret i overflata. Tilbakemeldingen på bildet fra konkurranseledelsen var klar: «Godkjent, 65 cm, 972 poeng og din femte godkjente». Jubelen var høylytt i båten nå, og jeg begynte å tenke på om det kunne bli NM-seier. Så stilnet fisket av for oss i flere timer. 

Vi ble liggende i området - vi visste jo at det var grov fisk der. Thor Lasse kom stadig med dette sitatet - «vi må ha en til». Timene gikk og vi gjorde noen turer ut av området, men vendte tilbake til og kjørte gjennom området der vi fikk mest fisk. Vi kjørte med tre stenger i overflata på natta, men allerede ved 04-tiden satte jeg to stenger nede på dyppriggene igjen. Så ved 05-tiden på morgenen fulgte vi fisken nedover i dypet med dypriggene etterhvert som lyset kom og fisken gikk dypere. 

Nede på 45 fot kom konkurransens beste hugg. VK-flasher og ei laue var igjen riktig medisin. Kjente fort at fisken var grov, men den var ganske rolig i starten. Inn til båten ville den imidlertid ikke. Det var stanging nede i dypet, og fisken gikk fra side til side. Dette betyr som regel at det er diger fisk - eller at fisken er feilkroket. En veldig nervøs kaptein tok seg god tid. Etter et siste utras så vi at fisken var sliten, og Thor Lasse lukket håven rundt en veldig fin ørret. Da skrek vi av full hals.  

Ørreten var en settefisk siden fettfinnen var klipt. Denne fisken ble vår største og var 77 cm lang. Vi veide den kjapt i håven, og den dro vekten til ca 6,2 kg. Bred over ryggen og en ordentlig kladd. Dette var Team Propells 4. punding på Mjøsa (ørret over 6 kg). 

Nå hadde vi 6 godkjente ørreter, og jeg begynte å skjønne at vi lå an til topplassering. Det stoppet heller ikke der. Ved 06.30-tida så jeg at det hugg på dypriggen. Stanga sto og bukket opp og ned, men den løste ikke ut. Jeg dro løs snøret fra klypa og ga stanga til Thor Lasse. «Denne er nok ikke godkjent», sa han. Det trodde ikke jeg heller.

MORGENSTUND...
kan gi gull i grunn. Thor Lasse
med en «lureørret» på 72 cm. 

Noen ganger blir man lurt. Fisken kom raskt inn mot båten, og jeg fikk se en ganske stor hale som stakk over vannskorpa. Håven ble raskt funnet frem og ørreten gikk snilt rett i garnet. Da skjønte den at noe var galt og ble helt ellevill. 

Nå trodde vi nesten ikke våre egne øyne. Denne ørreten var 72 cm og ga oss 1428 poeng til. Nå begynte vi virkelig å tro på totalseier.

Klokka 09.15 satte vi oss i bilen og kjørte fra Viken til Gjøvik og premieutdeling. Og jammen var vi ikke de siste som ble ropt opp på podiet til totalseier og norgesmestertittel. Vi fikk totalt 8412 poeng. Kristian Viberg som ble nummer to hadde 3371 poeng

Dette er lengdene på de 7 godkjente ørretene vi fikk: 77, 76, 76, 72, 65, 65 og 54 cm. I tillegg hadde vi 7 ørreter som var for korte til å telle i konkurransen. Har anslått totaltvekten på de 7 fiskene til opp mot 30 kg totalt. 

Kom til poenget tenker du kanskje nå? Hva fisket dere med? Denne gangen var det de nye VK-flasherne som heter VK-Salmon 3. Agnskallene denne gangen var små av typen Rhino. Det er ingen hemmelighet at jeg har hatt best fiske på Mjøsa vår og høst med agn, men så er det jo også det som har fått mest fisketid. Jeg bruker forskjellige typer skaller: Jackpot, Salsa, Anchovy fra Trinidad Tackle Company og nå også Rhino. 

IKKE ØRRET: ... bare et tullebilde
av kapteinen som ble sendt inn
til Erik Grimsøen i sekretariatet.
Svaret var kort: «Underkjent.
'Fisken' skal ligge på sin høyre side...»

Tusen takk til Norges Trollingforbund for nok et flott arrangement. Det er mye tid som brukes av mange for at vi skal kunne dyrke lidenskapen vår, og kunne kjempe om flotte premier for titusener av kroner. Vi kommer til dekket bord. 

Vil også rette en takk til Fredrik Gundersby i Team Blodknute for at jeg fikk kjøpe noen Rhino-skaller han hadde trua på. De fungerte tipp topp. 

Det er vanskelig å gjøre det godt i konkurranser uten tips og informasjon fra andre. Takk til dere som har delt med meg - dere vet selv hvem dere er. Én må allikevel trekkes frem, og det er kompis og Mjøsa-veteran Atle Knapp. Han har jeg lært masse av opp gjennom årene. Vil du lese fisketipsene hans for Mjøsa så finner du dem her

Til slutt gratulerer til Arild Falkfjell som nok en gang klarte å true opp en diger ørret - denne gangen den lengste i NM - hele 82 cm. Gratulerer også til alle dere andre som kom i toppen av lista og spesielt til fiskekompis Tord Fladeby som jeg har fiska sammen med i Trolling Master Bornholm de tre siste årene. Tord og sønnen Aksel kom på en flott 5. plass.


Les mer om: NM i trolling | MjøsaØrret

Oppdatert: Under kan du se action-film fra vårt fiske i norgesmesterskapet: 

2 kommentarer:

Team Pirates 1 sa...

Flott skrevet og gratulerer så mye fra team Pirates 1 �� Dette var morsomt å lese....
Jeg fikk dessverre ikke mulighet til å bli med denne gangen pga problemer med båten. Men det var flott i marka også med bra fiske og en bra oppsynsrunde også..
Mvh Olav Løvli

Tom Høgseth sa...

Takk for det, Olav. Neste år er det nye muligheter. Skitt fiske videre!