søndag 4. oktober 2020

Fikk ørret på over 7 kilo på Mjøsa


Nå tror jeg det er på tide å levere en lottokupong. Lørdag kom den andre ørreten på over 7 kilo i båten på Mjøsa i år.

Jeg var med på Høstdreggen arrangert av Hamar Fiskerforening, og fisketiden var fra kl 07-16. Minstemål på tellende ørret var 52 centimeter og dette var en rein fang og slipp-konkurranse.

Testfisket fra kl 11 til mørkningen fredag og fikk 5 ørreter og 1 bomhugg. To av ørretene var over minstemål, 52 og 57 cm lange. Fisket har vært tregt i starten av oktober, men dette ga meg såpass at jeg visste hvor jeg skulle starte neste dag.

Konkurransedagen lørdag startet veldig tregt. I løpet av dagen fikk jeg 4 ørreter på 36-42 centimeter, og i tillegg 3 hugg. Ble liggende og true i området til godt utpå dagen, men så søkte jeg meg lenger nord.

Rett før kl 15 fikk jeg et ok hugg i overflata. En godkjent ørret kom inn til båten, men kom borti sena til ei dypriggstang. Tacklet løsnet og kom flyvende inn i båten. 

Jeg bannet og irriterte meg over at jeg ikke tok opp dypriggene, men mens jeg ordnet med utstyret smalt det brutalt på den ene riggen. Snøret fosset ut av snella. Storfisk! Nå ble jeg virkelig nervøs. Denne måtte ikke mistes.

Fisken hoppet høyt på lang sene, og jeg så at det var en diger kladd av en ørret. Den gikk også godt ut til den ene siden og det er typisk stor fisk. Fikk pumpet den inn til motorstrømmen og så ryggen og halefinna. Da ble jeg enda mer nervøs.

STORØRRET:
Fisken var nesten 83 cm
og ble veid til 7,44 kilo. 


Fisken stanget og gjorde noen små utras, men nå var den sliten. Håving av så stor fisk alene er risikosport, men det gikk bra. Stor jubel og lettelse.

Ørreten var en settefisk på nesten 83 centimeter. Den ble godkjent til 82 centimeter i konkurransen. Veienett ble fuktet og digitalvekta ble nullet. Ørreten dro vekta til 7,44 kilo og svømte pigg og fin da jeg satte den ut etter noen bilder.

Den ene fisken ga 2100 poeng og holdt til 2. plass i Høstdreggen bak Ola Strand i Team No Fish. Han fikk 2 godkjente ørreter og 2146 poeng. Team Skrekk med Bjørn Østgård i spissen tok 3. plassen. Gratulerer så mye.

Resultatliste Høstdreggen
fra Hamar Fiskerforening


Det ble også sammenlagtseier i Vår- og Høstdreggen på Team Propell med totalt 9113 poeng. Vi hadde 7 godkjente ørreter i Vårdreggen og fikk en 2. plass der også. Team Frøya bestående av Cindy og Kent Arnesen-Skaje vant Vårdreggen og fikk delt 5. plass i Høstdreggen. Det ga totalt 8377 poeng og 2. plass i sammenlagtkonkurransen. Atle Børke i Team Syncro tok 3. plassen i sammenlagtkonkurransen. Gratulerer til begge team.

Les også: Tips til storørret på Mjøsa
Les mer om: Fiskekonkurranser | Mjøsa | Ørret 

Under kan du se storørret fra Mjøsa tatt i vår:

Ingen kommentarer: