SKJØTING: Inge Nilsen hjalp meg med å skjøte antennekablene og montere antenneforlengere til VHF- og AIS-antennene. |
Tenkt på å skaffe deg radar? Da er det en ting du må passe nøye på under monteringa - ihvertfall hvis du har VHF- og AIS-antenner på taket også.
I fjor høst installerte jeg mye nytt Raymarine-utstyr i min Karnic 2050. Jeg fikk sveisa fester på stangorgelet og bla radar, VHF og AIS-sender og -mottaker ble montert. Under første tur på Vänern i fjor høst testa jeg alt utstyret ordentlig for første gang. Alt fungerte fint på sjøen bortsett fra mottaket på VHF-en og jeg hadde også trøbbel med mottaket på AIS-en. Båter syntes rett og slett ikke på kartet som de skulle.
Skjønte etter hvert at problemene kom når jeg brukte radaren, en Quantum fra Raymarine. Tok en prat med Raymarine-sjef Rolf Fossumstuen og det tok ikke lang tid før han forsto hva som var problemet. VHF- og AIS-antennene var montert i sendefeltet fra radaren.
- Hva skyldes det at VHF- og AIS-mottaket blokkeres, spurte jeg Rolf Fossumstuen.
- Plasseringen og problemet er universelt og viser at selv om Quantum er en lavenergi-radar støyer også denne så mye at dette må tas med i vurdering av plassering av både VHF- og eksterne GPS- antenner. Vi har for GPS også tidligere erfart at blir radaren kraftig nok, så er den ikke bare forstyrrende, men ødeleggende.
Rolf forteller at de har eksempler med brukere av ulike GPS-antenner som har fått disse ødelagt ved at man har gått nære større båter som har sendt med radar på 25/30 kW.
- Rådet er å aldri plassere hverken GPS- eller VHF-antenner i radarstrålen (+/-13 grader av senter av radar) på styrhustaket.
FIKS FERDIG: Antenneforlengere montert slik at bunnen på antennene kommer godt over radarstrålen. |
- Hvorfor er det bare mottaket som rammes?
- Mottaket er mer følsomt da signalet er svakere enn utgående signal. Ut på antenna har du 15-20 watt mens inngående vil variere med avstand, men det taper seg relativt fort siden sendingsstrålen normalt er veldig bred/høy og 360 grader, sier Rolf Fossumstuen.
Jeg tok også en telefon til Stener Ruud som driver Mjøsservice og selger mye elektronikk fra mange produsenter.
- Har du vært borti sånne mottaksproblemer?
- Det er et problem at både GPS- og VHF-signaler kan bli blokkert hvis de kommer i radarstråla. Det virker som at hvis antenner kommer under radaren så går det bra, men optimalt og etter boka skal de stå over, svarer Ruud.
- Er dette noe som gjelder alle merker?
- Ja, det er et generelt problem.
Jeg tok rådene på alvor og kjøpte to 30 centimeter lange antenneforlengere og monterte dem. Bunnen på antennene kom da godt over toppen på Quantum-radaren. Testet mottaket på både VFH og AIS under siste Vänern-tur og da fungerte alt tipp topp.
- Har du vært borti sånne mottaksproblemer?
- Det er et problem at både GPS- og VHF-signaler kan bli blokkert hvis de kommer i radarstråla. Det virker som at hvis antenner kommer under radaren så går det bra, men optimalt og etter boka skal de stå over, svarer Ruud.
- Er dette noe som gjelder alle merker?
- Ja, det er et generelt problem.
Jeg tok rådene på alvor og kjøpte to 30 centimeter lange antenneforlengere og monterte dem. Bunnen på antennene kom da godt over toppen på Quantum-radaren. Testet mottaket på både VFH og AIS under siste Vänern-tur og da fungerte alt tipp topp.