søndag 6. oktober 2024

Seier totalt i Vår- og Høstdreggen

61 CM:
Ørret som var
skikkelig sprelsk.

Dette var spennende, men det holdt helt inn.

Lørdag arrangerte Hamar Fiskerforening Høstdreggen på Mjøsa med fiske etter ørret fra kl 07-16. Dette er en enkeltkonkurranse, men hovedpremien for medlemmer av fiskerforeningen går til den som gjør det best totalt i Vår- og Høstdreggen. Hadde knallfiske i vårkonkurransen og vant den med 19 poengs margin.

Kjørte ei langøkt med testfiske fredag sør i Mjøsa. Da gjorde jeg noe uvanlig for min del. Jeg fiska med wobblere og ikke agnfisk for å sjekke rundt over større områder. Kjører noe fortere med wobblere og da dekker du jo mer vann. 

Fikk en lovlig ørret på 52 cm og mange småørreter på testfisket, blant annet to dobbelthugg. Det var ikke noe sted som utmerka seg spesielt, så fredag kveld satt jeg og grubla på to ting: Hvor skulle jeg fiske og med hva?

Valget lørdag morgen falt på agnfisk og jammen traff jeg ikke på plassen søri - ihvertfall når det gjaldt aktiv fisk. Fram til ca kl 09 hadde jeg minst 7-8 hugg på lauene. Mange fisker satt ikke og de fleste som satt var for små, men til slutt ble det en sprelsk ørret på 61 cm. Denne falt for en Troutman-skalle.


Gnudde på i samme området runde på runde, men fisket stilna helt av og jeg sjekka ut et område litt lenger nord. Litt utpå dagen fikk jeg en telefon av en kompis som ikke var med i konkurransen om to godkjente ørreter på wobblere i området jeg hadde fått fisk.

Satte på fire wobblere, økte hastigheten og kjørte rett tilbake til utgangspunktet. Fiska de to siste timene der og fikk tre ørreter til. Én av dem var stor nok (57 cm) til å telle i konkurransen hvor minstemålet var 52 cm. 


Dro opp til premieutdelinga på Fagervik ved Hamar og de to ørretene holdt til 4. plass i Høstdreggen og jammen holdt det ikke til totalseier i Vår- og Høstdreggen. Dette var veldig spennende fordi det var mange team som lå rett bak og kunne vunnet totalt. Vi snakker om én fisk som kunne endret lista.

Her finner du hele resultatlista
Premieutdelinga kan sees her på Facebook-link

HØSTDREGGEN:
Stian Wadahl (nr. 4 f.v.) vant.
Marius Hagen (ytterst t.h.)
tok 2. plassen.
Foto: Jens E. Haugen

Takk til Hamar Fiskerforening for flott arrangement og til Hamar Båtsenter som sponset hovedpremien, et Lowrance HDS PRO 9-kombiinstrument. Takk også til gode kompiser som tipsa om farger på wobblere som fungerte og for tips om fangst. 

Les mer om: Mjøsa | Ørret Fiskekonkurranser

Ingen kommentarer: