torsdag 30. mai 2019

Kjempelaks tatt i Ålands hav

PRAKTFISK:
Peter Hellgren med laks på over 20 kg.

 Foto: Johan Abelsson

Fiskeguiden Johan Abelsson jakter nå vandringslaks i Ålands hav med utgangshavn Grisslehamn. I dag hadde han med seg sin kompis Peter Hellgren. Og for et hugg de fikk!

Ved 11-tiden meldte Johan om storlaks på Facebook. Kl. 11.50 tikket det inn en tekstmelding til meg: - 120 cm lang og 20,1 kg. Laksen tok en Ismo Magnum i fargen Øhnerud i overflaten.

- Hvor fikk dere laksen?

- Midt mellom Grisslehamn og Åland, skriver Johan til meg.

- Er dette rekord for Peter og båtrekord for deg i år?

- Det er ikke rekord for Peter, men hans tredje største laks. Laksen er den største i år i båten. Vi mistet akkurat et bra hugg, skriver Johan til meg rett etter kl. 12.

Johan skriver at det tok 40 minutter å lande laksen. Det er bare å gratulere med et prakteksemplar.

Vil du lære mer om laksefiske i Østersjøen så finner du Johans råd her. Har selv hatt gleden av å fiske laks med Johan tidligere i år. Du kan se hvordan det gikk under:



Les mer om: Laks | Østersjøen

onsdag 29. mai 2019

Ny Svela-tilhenger til Team Propells nye båt



Fikk nylig hjem den nye trollingskuta, en AMT 215 PH med 200 HK Honda kjøpt hos Krogstadfjorden Marina. Båten trenger en solid tilhenger og valget var lett. Det måtte bli en ny Svela-tilhenger.

Kjøpte dermed tidligere i vår en Svela B27XE hos Svela i Fredrikstad som passer perfekt til AMT-en. Hadde også en B26X til Karnicen som jeg nylig solgte, og var veldig fornøyd med den. Båten ligger skånsomt på luftfylte gummihjul. Den blir alltid sentrert ved opptak med hjul på begge sider av kjølen.

SVELA B27XE:
Daglig leder i Svela, Karl
Håkansson med den nye tilhengeren
 til Team Propell. 

Svela B27XE har nyttelast på 2065 kg og er laget for båter opp til 25 fot. Har noen hundre kilo å gå på med AMT-en på hengeren og det vil jeg også ha. Vi kjører ofte langt og båten står også på hengeren i opplag. Da er det greit at den er solid.

Hengeren ligger godt på veien med boggien. Det er vogge bak som gir skånsomt og enkelt opptak. Du trenger ikke å rygge lenger uti enn at bakre hjulsett har vann opp til felgkanten. Båten kommer langt nok ut selv om det er ganske grunt, og båten ruller lett av. På den nye hengeren er det også vanntette led-lys.

Svela-hengerne er dyre, men de er verdt hver krone etter min mening og annenhåndsverdien er høy.

Neste på ønskelista er elektrisk vinsj til hengeren. Det ble det ikke råd til nå.

tirsdag 28. mai 2019

AMT 215 PH er Team Propells nye båt



Karnicen er solgt og ny båt innkjøpt. Valget falt på AMT 215 PH (ny overligger fra 2018) med en helt ny 200 HK Honda kjøpt hos Krogstadfjorden Marina i Råde. Har fått testet den tre økter på Mjøsa foreløpig.

En av dagene blåste det godt og jeg dro på rett mot enmetersbølger fra sør. Det taklet båten minst like godt som det knallgode skroget jeg er vant til fra Karnicen. Båten har et utall av forvaringsrom og luker, og kvaliteten er meget god helt ned på detaljene. Jeg er veldig fornøyd så langt. 

Denne gangen har jeg kjøpt Simrad-elektronikk. Det sitter innfelt en 12 tommers Simrad NSS EVO3 i dashboardet. Autopiloten er en Simrad AP44 med Precision 9-kompass, innfelt AP44 autopilotkontroller og Simrad WR10 trådløs fjernkontroll. VHF-en jeg gikk for er en Simrad RS40 med AIS-mottak. Fortsetter å kjøre med Navionics-kart som jeg er kjempefornøyd med. 



Ekkoloddgiverne er en Active Imaging 3-i-1-giver og en Airmar TM150M som begge er koblet til Simrad-skjermen. Det er også montert inn en Fish Hawk X4D som jeg har lært meg å like veldig godt. Den gir trygghet for at du fisker med riktig fart gjennom vannet på alle dyp. Du leser rett og slett av strømmen i vannet i overflata og nede ved dypriggloddet. 

I båten er det dobbelt batterisystem. Det er ferdige batterivelgere og automatsikringer fra fabrikk inne i kabinen. Strømkabler ligger ferdig trukket flere steder. Veldig ryddig og fint opplegg. 

Det er montert en Webasto Airtop 2000-varmer. Denne har en utblåsning i kabinen og er koblet til mange utblåsninger opp mot frontruta. Genialt. Ikke noe dugg å spore i det hele tatt i regnvær. 

Akkurat nå er båten hos Krogstadfjorden Marina for førstegangsservice på motor, montering av takluke foran og montering av kjøleelement i kjøleboksen. Den store kjøleboksen ligger under sittebenken for to på babord side. Propellen må også byttes siden turtallet bare kom opp i 5300 omdreininger. 



Ellers er det montert spylepumpe og ledlys til akterdekket av Krogstadfjorden Marina. De har gitt god service og har gjort godt arbeid så langt og kan trygt anbefales. 

Jeg kjøpte Scotty 1116 elektriske dyprigger igjen, da jeg er veldig fornøyd med disse. De er kanskje ikke så fine å se på som Cannon sine, men de fungerer alltid. Har ikke hatt ett problem med de samme riggene i Karnicen på alle de årene jeg har brukt dem. 

FØRSTE ØRRET I BÅTEN:
Var med i Ørretfestivalen på Mjøsa
forrige helg og da nappet denne
nydelige ørreten på 3,37 kg.
Det ga en 46. plass.
Bra start i ny båt. 

Vil rette en takk til Frank Ronny Johansen i A-Team Trolling som også har en AMT for mange gode tips om utstyrsmontering. Vil også takke Morten Blix i Ramotech for profesjonelle og gode råd på Simrad-utstyret, og for å være tilgjengelig for spørsmål. 

Karnicen skal nå gjøre tjeneste i Harstad-området der en ivrig fisker skal jakte på sjøørret, laks og kveite. Jeg håper den nye eieren kommer til å få like mange fine opplevelser som jeg har hatt i Karnicen og gleder meg til flere turer snart med min nye grombåt, AMT 215 PH.