TØFF: AluForce 710 Pilothouse. Alle foto: Tom Høgseth |
4.-6. desember var jeg en tur i Tyskland for å prøve AluForce 710, og for å se på AluForce 740. Begge to er kabinbåter laget av aluminium, og jeg hadde lest mye om 740-en før jeg kom ned. Grunnen til at det ble testkjøring av 710-en var at det bare var denne som var tilgjengelig med motor. Skrogene og kabinene på 710-en og 740-en er identiske bortsett fra at 740 har en såkalt offshore-brakett bak som gjør skroget noe lengre.
Tirsdag var jeg på plass i Lübeck og ble møtt av administrerende direktør i AluForce, Joerg Rieckhoff. Vi brukte ettermiddagen på å se på AluForce 710, AluForce 740 og den helt nye AluForce 870. Dette var første gang jeg så båtene. Fra før hadde jeg bare sett bilder.
ALUFORCE 740: Dette er den første Trolling-Edition-utgaven. Den har bla høyere reling på akterdekket. Alle foto: Tom Høgseth |
Båten jeg er spesielt interessert i er 740-utgaven, og den ga et godt førsteinntrykk. Båten er skikkelig tøff å se på, og den er godt egnet til både trollingfiske og familiebruk. I tillegg er den smal og lett nok til å kunne trekkes på tilhenger.
Båten har bra v-bunn, 21 grader akter, og den har fine løsninger etter min mening. Sveisingen er veldig fint utført på båtene, men finishen og designet er ikke like stilig som på etablerte merker som feks Anytec. AluForce gir mer inntrykk av å være en litt rustikk og solid arbeidsbåt, men jeg liker det. Så koster da heller ikke en AluForce like mye som etablerte båtmerker laget i aluminium.
Onsdag kom også Peter Andersson som driver Bromölla Marin och Fiskecenter og som etter planen skal bli den første svenske forhandleren av AluForce-båtene. Fra før er det også en forhandler i Finland. Sammen dro vi ut på Østersjøen fra Travemünde for en test.
Ta en titt på videoen over. Der får du se testkjøring av AluForce 710. Du får også se en gjennomgang av AluForce 740, og den helt nye 870-en både utvendig og innvendig.
SPISEPLASS: AluForce 740 har en rekke valgmuligheter i innredningen. |
Mitt inntrykk er at AluForce 710 er solid bygget. Det var litt støy fra skroget i kabinen, men ikke sjenerende. Det som hørtes var litt bølgeslag mot aluminiumen utvendig. Her må det legges til at 710-en vi prøvde ikke var isolert. 740-utgaven er isolert som standard.
Det var lite sjø og vi hadde på det meste 0,5-1 meter høye bølger. Vi testet båten i 33 knop i disse bølgene. Båten oppførte seg fint og stabilt både rett mot sjøen og i svinger. Den kraftige v-bunnen brøt bølgene fint. Det var ikke trimflaps montert på båten. Aluminiumsbåter er jo lette, så det er klart at det blir litt mer hopping enn det blir i en vesentlig tyngre plastbåt med samme skrogvinkel.
Vi fikk dessverre ikke testet topphastigheten da Yamaha-motoren på 200 HK hadde feil propell, og motoren var for lavt montert. Toppfarten vi oppnådde var 33 knop, men båten skal ha en makshastighet på ca 40 knop med 200 HK. Monterer du en 350 HK på hekken her så kommer båten til å gå som en rakett.
English reader? You can read an earlier blogpost about the 740 here
Jeg synes også båten var veldig retningsstabil. AluForce-båtene er sveiset både fra innsiden og utsiden, og alt på båtene virker veldig solid laget. Det er ikke skyvedører. Fordelen med det er mindre støy og vibrasjoner. Det er også mitt inntrykk at det er mindre problemer med låser på vanlige dører enn på skyvedører. Ulempen er at døren svinger ut mot akterdekket og tar opp plass, og at det er trangere å gå gjennom døren sammenlignet med en del skyvedører.
ROMSLIG: Her kan man ligge to voksne på ihvertfall 180 cm lengde og det går nok også med et barn i tillegg. |
Joerg Rieckhoff har tidligere sagt at de ikke planlegger å masseprodusere båter. Tvert imot er AluForce åpen for at kundene i stor grad kan tilpasse hvordan de ønsker båtene laget.
Peter Andersson som også var med på prøvekjøringen har stor tro på AluForce 710 og 740.
- Det er prisgunstige båter og bra kompromiss mellom familiebruk og fiske.
Konklusjon: AluForce 740 tiltaler meg og er per i dag nummer 1 på lista over båter jeg ønsker meg i en ikke altfor høy prisklasse. Her får du en båt som er råtøff, har kabin til kalde dager og som er veldig praktisk. Den går godt og stabilt i sjøen og er solid bygget. Jeg ønsker meg også et ordentlig toalett og pentry, og det lages på bestilling. Sitteplasser ved bord inne i kabinen er også noe jeg setter stor pris på. Relingen på Trolling-Edition-utgaven er hele 90 cm høy. Det gir god sikkerhet, og er du opptatt av det siste så har du også mulighet til å montere to utenbordsmotorer på båten.
AluForce kan også sveise og tilpasse dypriggfester, radarfeste og andre ting på båten. Kort sagt kan alt tilpasses som du vil ha det.
Om det blir aluminiumsbåt på meg så tror jeg at jeg går for rein aluminium. Da er det ingen bekymringer for å ripe opp lakken om man skulle komme borti en bryggekant eller trenger å brøyte litt is. Vask og vedlikehold går som en lek, og du trenger aldri å polere. En mulighet er selvsagt også å foliere båten. Dette er lett å ta av og erstatte når folien blir stygg.
Så får vi se hva økonomien tillater når jeg får solgt min Karnic 2050. Den skal selges spekket med utstyr og Svela-tilhenger. Det betyr at det er mye jeg må kjøpe i tillegg til ny båt når den tid kommer.
Les tester av AluForce 710 Pilothouse her og her (tysk tekst)
OFFSHORE-BRAKETT: 740-utgaven har forlengelse av skroget med badeplattform oppå. Her er det plass til to motorer. |
Fakta: AluForce 740 Pilothouse
- Total lengde: 740 cm
- Lengde på skrog: 700 cm
- Bredde: 250 cm
- Vekt helt tom båt: 1250 kg
- Maksvekt: 2188 kg
- Høyde: 235 cm
- Størrelse akterdekk: 180 cm bredt og 200 cm langt med sittebenken bak
- Bensintank: 250 liter
- Lastekapasitet: 750 kg
- Maks antall personer er nå økt til 8
- Maks motorisering: 2 x 175 HK eller 1 x 350 HK
- CE-certifisert: Ja
- Skrogvinkel: 21 grader akter
- Ferskvannstank: 80 liter (valgfritt)
- Sveises i Russland og innredes i Tyskland
- Standard utsalgspris i Tyskland: 51.000 euro uten toalettrom
- 53.800 euro med toalettrom
Ukjent med trollingfiske? Les mer her
Lik og følg gjerne @teampropell på Facebook
Les mer om: AluForce | Båter | Båttester
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar