søndag 20. november 2016

Vilhelm Skilhagen: Slik fisker du kveite

PERSONLIG REKORD: 
Denne kveita ble tatt på 7 meters dyp
 en oktoberdag i 2014. Den veide 67 kilo.
Alle foto: Vilhelm Skilhagen

Drømmer du om ei svær bordplate av ei kveite? Vet du ikke helt hvor du skal starte? Jeg tok en prat med specimenfisker og kveiteekspert Vilhelm Skilhagen (34) som har fiska målretta etter kveite siden 2006, og har fanget et tresifra antall kveiter. Han forteller til meg at han ikke fikk stor kveite før i 2011, så ikke fortvil om du ikke har fått det til ennå.

Den kjente fiskeren Cato Bekkevold beskriver Skilhagen slik: - Han er en av landets mest dedikerte sportsfiskere. Kjennetegnes av innovasjon, grundig research og helhjertet innsats. Han har flere norgesrekorder i både fersk- og saltvann, og artsmessig spenner mangfoldet fra kutlinger på knapt grammet til håkjerring på knapt tonnet.

- Hvilket er ditt favorittagn etter kveita, Vilhelm Skilhagen?

- Sild er favorittanget og blodfersk sild er drømmeagnet. Jeg fisker 90 prosent av tiden med naturlig agn fordi det er kveitas naturlige føde. Det fungerer best, svarer Vilhelm.

Han bruker også frossen sild og fersk sei, men styrer helst unna makrell. Vilhelm understreker at variasjon er viktig og at gummi-shader enkelte ganger fungerer bedre.

TOK AGN: Én av kveitene som har latt seg 
lokke av agnfisk under dupp.

Vilhelm har fanget flere kveiter på duppfiske og liker metoden godt.

- Det gjør det enklere å kombinere to teknikker. Jeg kjører en sei eller sild under duppen et stykke fra båten og fisker med en shad rett ned.

Ved duppfiske bruker han et klassisk kveiteslep og et banansøkke på 300 gram. Her må du selvsagt ha en svær dupp som tåler vekt av agn og søkke. Vilhelm sier at det er viktig at man har en fortom over søkket også som er lengre enn den under søkket. Da unngår du at agnet henger seg fast i multifilament-snøret.

- Hvordan foregår duppfisket?

- Legg et drift over noenlunde jevn bunn. Jeg sjekker bunnforholdene. Hvis driftet avsluttes 10 meter grunnere enn der jeg starter så slipper jeg agnet ned ca 10 meter over bunnen. Bare å klipse på duppen og slippe den ut fra båten før man setter på svak brems og knarr på snella.

Vilhelm forteller at han også har fått kveiter høyere i vannlaget. Opp til 20 meter over bunnen. Agnet skal tackles med en svak bue så det roterer mens man drifter.

STOR DUPP: Her har Vilhelm 
Skilhagen modifisert en dupp. 
Agnet slippes ned til ønsket dyp. 
Duppen klipses inn på sena
 i toppen og klypa i bunnen

 festes til snøret.

Vilhelm Skilhagens beste råd til kveitefiske: 
  • Studer kartet i god tid før du drar ut. Se etter grunntopper med flater rundt samt dypere vann i nærheten. Se også etter sandrenner mellom topper. Oppsøk plasser med god tidevannsstrøm.
  • Jeg fisker stort sett etter kveita på dyp som spenner fra 5-40 meter. Min største kveite fikk jeg på 7 meter. Generelt får jeg kveita dypere i Trøndelag enn lengre nordover. Fisk de nederste 15 meterne over bunnen. 
  • Varier fiskemetoden. Prøv både med agnfisk og gummishader. Det varierer veldig hva som fungerer best. 
  • Jeg foretrekker alltid å ha med frossen sild. Småsei fungerer også godt. 
  • Fisk med agnfisk hvis drifthastigheten er under 0,7 knop. Husk at du også kan bruke motoren til å skape fremdrift. 
  • Hvis du ikke vil bruke agnfiske når driften er dårlig så kan du prøve jiggtrolling. Da må du ha kontroll på dypet. Det er mye vannmotstand i line og shad. Slipp ut line nå og da slik at du ikke kommer for langt over bunnen. Kjører gassen av og på slik at farten ligger mellom 1 og 2 knop. Husk å gi kveita mulighet til å ta agnet skikkelig. Det beste er om du holder i stanga og senker den bakover idet kveita tar før du setter tilslag. Denne teknikken fungerer best fra 10-30 meter. 
  • Unngå store bevegelser. Sveiv rolig og rist på gummishaden. Jeg fisker sjeldent helt opp til overflata, men igjen - varier fisket. 
  • Agnfisken holder du et par meter over bunnen. Fisken skal tackles i en svak bue så den roterer sakte. Da fisker den selv uten at du må bevege stanga. Er det lite drift så kan du bruke motoren til et lite skyv en gang i blant. 

Til slutt spurte jeg Vilhelm om hva slags utstyr en nybegynner bør satse på:

- Jeg ville gått for ei stang på rundt 6 fot og snelle som rommer minst 250 meter med 0,25 mm multifilament. Det finnes veldig mange gode stenger og sneller og stenger på markedet, svarer han. 

Vilhelm forteller at det viktigste er å ha ei stang som er relativt kort slik at du får løftekraft.

Fikk du med deg denne? Fiskeguide Johan Abelssons beste trollingtips for Østersjøen
Les mer om kveitefiske | Sjekk lengde/vekt-tabellen

- Av sneller ville jeg gått for enten Prey PLD 10HS, Penn Fathom 15 eller Shimano Talica 10 om du har litt penger å rutte med. 

Han forteller også at Prey Spiral Jigger som han selv har utviklet er et godt alternativ. Prey Jigger 5'8 har også gjort jobben godt for ham. I tillegg skriver han at Westin også har noen meget gode alternativer på stangfronten. 


At spiral-jiggeren er god å fiske med kan artikkelforfatteren skrive under på. Den kan også løfte stor fisk. Det kan du se under:

Ingen kommentarer: