torsdag 21. juni 2018

Kveiterekord for Atle Knapp

Alle foto: Tom Høgseth

Fisket kan snu fort - fra helvetes tregt til helt herlig. Det skjedde onsdag for Atle Knapp og meg. Rett etter kl. 15 bestemte vi oss for å prøve en grunntopp til utenfor Anda fyr før vi skulle forflytte oss. Atle slapp ned Westin-jiggen sin til bunnen og dro opp 5-6 meter.

- Jeg kjente litt forsiktig risting i stanga. Gjorde tilslag og da var det fast fisk. Det var ikke så stort trøkk i den de 15 første sekundene, men så bar det i vei, sier Atle.

160 CM: Kveita ble veid til 58 kg
og den var 160 cm lang. 

Det kan jeg skrive under på. Atle sa: «dette tror jeg er rette sorten» og det hadde han rett i. Jeg sveivet opp jiggen min så fort jeg kunne og startet motoren. Kveita dundret avgårde nordover og jeg var redd den skulle slite snøret mot kuler på bunnen. Atle dirigerte og jeg kjørte etter i flere omganger for å holde vinkelen på snøret mest mulig vertikalt.

Etter ca en halvtime kom fisken til overflata og vi satte spydet i den. Stor glede i båten og en ganske så sliten Atle Knapp ble sittende i baugen med et lykksalig uttrykk i flere minutter. Herlig å se ekte fiskeglede.

WESTIN:
Er nok fare for at Atle Knapp
kjøper inn flere av denne jiggen. 

Kveita var 160 cm lang og ble veid til 58 kg. Det stemmer eksakt med kveitetabellen. Ny rekord for Atle som hadde ei kveite på 20 kg som rekord fra før.

Dave Telen fra Vesterålen Fishing og hans far Josef kom ned og hjalp oss med filetering og pakking. Flott service. Det ble også noen snaps og øl utover natta. I dag torsdag er siste fiskedag. Vi håper på flere kveiter.

Gode tips for kveitefiske | Les mer om kveitefiske
Lik og følg gjerne @teampropell på Facebook

Ingen kommentarer: